به دیگران اعتماد داشته باشید.

سال‌ها قبل شخصی به من گفت قصد دارد شرکتی را پایه‌ریزی کند که مشتریان آن، زنان هستند و باید کفش را بدون پوشیدن آن خریداری کنند. آن زمان به او ‌گفتم که کارش ابلهانه خواهد بود؛ منظورم این بود که زنان هیچ‌گاه بدین شکل کفش نمی‌خرند.

اما این من بودم که اشتباه می‌کردم. سیل بی‌وقفه‌ای از جعبه‌های این شرکت به خانه‌های هزاران نفر سرازیر شد.

چرا که آن شرکت بر مبنای اعتماد بنا شده بود و این در حقیقت، یک اعتبار دو طرفه بود. خانم‌ها به آن شرکت اعتماد داشتند که پول آن‌ها را باز می‌گرداند و حمل و نقل کفش مرجوع شده در هر دو مسیر، رایگان خواهد بود. آن شرکت هم به مشتریان خود اعتماد داشت که از این امتیاز مرجوع کردن کفش‌های سوءاستفاده نخواهند کرد.

افرادی که به دیگران اعتماد ندارند، عمدتاً دارای تجربیات بدی هستند که سبب شده تا از فلسفه دنیای وحش یعنی «بکش یا کشته شو» تبعیت کنند. با این حال، اگر می‌خواهید مردم به شما اعتماد کنند، شما نیز باید به آنها اعتماد داشته باشید. در ادامه خواهید دید که چگونه می‌توانید اعتمادپذیری خود را افزایش دهید و در نتیجه، قدرت افسون‌گری خود را بالاتر ببرید.

بیانیه ی شما چیست؟ همین حالا آن را روی کاغذ بنویسید.

برگرفته شده از: کتاب افسونگری، نوشته گای کاوازاکی، مترجم: امیرحسین قادری عابد، انتشارات سیته