نقشه نفوذ به ذهن مشتری
دنیای امروز، دنیایی به شدت پرهیاهو است، دنیایی که با انواع و اقسام اطلاعات، اخبار و پیامها، همه انسانها در حال بمباران شدن هستند. کسبوکار شما یا شخص شما، چگونه میخواهد راه نفوذ به ذهن مخاطب را در این دنیای به شدت پرهیاهو پیدا کند؟ فقط یک راه وجود دارد: بازارتان را کوچکِ کوچکِ کوچک و تخصصی کنید؛ یعنی نیش (Niche) مارکتینگ.
امروزه نظر بسیاری از متخصصان و کارشناسان بحث بازاریابی و برندینگ، مبنی بر این است که شما برای اینکه بتوانید راحتتر، به ذهن مخاطب خودتان نفوذ کنید و جایگاه خودتان را به دست بیاورید، لازم است که بازارتان (بازار هدف) و حوزه تخصصی خودتان را به شدت کوچک، باریک و به اصطلاح نیش مارکت (Niche Market) کنید. برای این موضوع، سه دلیل عمده وجود دارد:
1. ما امروزه در دنیایی زندگی میکنیم که به عصر شوک محتوا معروف شده است، یعنی میزان و تعداد محتواهایی که در حال تولید است یا تولید شده، خیلی خیلی خیلی بیشتر از میزان و تعداد محتواهایی است که قابل مشاهده و مصرف توسط همه انسانها است؛ به عبارت دیگر، عرضه از تقاضا بیشتر است. در نتیجه لازم است که محتواهایمان یا آنچه که در حال عرضه هستیم، به شدت ساده و قابل درک باشد!
2. موضوعاتی که در دنیای امروز در حال مطرح شدن است، با سالهای قبل به شدت متفاوت و متمایز شده است. امروزه با دنیایی تخصصی مواجه هستیم، در هر حوزهای تخصصها عمیقتر و دقیقتر شدهاند و حوزههای تخصصی، ارزش و جایگاه بیشتری پیدا کرده است.
به عنوان مثال، اگر سالهای قبل، برای تعمیر خودرویمان به مکانیکی مراجعه میکردیم، آن مکانیک عموماً حوزه بزرگی از تخصصها را داشته و بر اساس آن، کار ما را هم انجام میداد، ولی امروزه، بسیاری از مکانیکهای خودرو، در حوزههای کاری خودشان هم متخصص شدهاند، مثلاً فقط در تعمیر گیربکس، یا فقط در جلوبندی یا …. پس بهتر است که ما در حوزه تخصصی و عمیقاً تخصصی خودمان فعالیت کنیم.
3. یک شعار یا اصطلاح بسیار معروف در سطح جهان وجود دارد با این مضمون: Less is More!. یعنی هر چقدر کمتر باشد، بهتر است! یا به بیان دیگر، کمترین، بیشترین است. ذهن ما در دنیای امروزی، آنچنان با انواع و اقسام اطلاعات بمباران اطلاعاتی میشود که ناچار است یک گاردی را نسبت به اطلاعات دریافتی از بیرون به خود بگیرد.
در نتیجه، دریچه نفوذ به ذهن مخاطب، بسیار باریک و تنگ شده است. برای اینکه شما راحتتر بتوانید وارد ذهن مخاطبتان بشوید (تا جایگاه اختصاصی و منحصربفرد خودتان را در ذهن او به دست آورید)، لازم است که پیامی که به سمت مخاطبتان ارسال میکنید، خیلی ساده باشد.
این سادگی پیام در کنار تخصصی که لازم است و نیز به منظور دوری جستن از هیاهوهای روزانه، متخصصان را به این سمت سوق میدهد که به سمت بازارهای کوچک و باریک یا Niche Market حرکت کنند؛ یعنی در یک حوزه تخصصی، بازار خودشان را آن چنان باریک و باریک و باریکتر کنند که بتوانید از دریچه بسیار تنگ و باریک ذهن مخاطب عبور کرده و جایگاه مطلوب و مناسب خود را در ذهن مخاطب به دست آورند.