واریاسیون لوگو چیست؟

امروزه لوگو معانی مختلفی پیدا کرده است. از موضوعی به نام لوگوی بصری رسیده‌ایم به لوگوی صوتی یا Audio Logo. لوگوی بصری هم دستخوش تغییرات زیادی شده است و انواع و اقسام نسخه‌ها برای آن در نظر گرفته شده است. امروزه در ادبیات رایج هویت برند در سطح دنیا، موضوع واریاسیون لوگو مطرح شده است. افرادی که در حوزه طراحی گرافیک مشغول فعالیت هستند، باید با بحث واریاسیون لوگو آشنا شوند.

واریاسیون لوگو یک مفهوم کاملاً جدیدی در حوزه طراحی گرافیک است و لازم است طراحان گرافیک در ارائه‌های خود به صاحبان کسب‌وکارها، هر چهار نسخه واریاسیون لوگو را به مشتریان خود تحویل دهند. این چهار نسخه شامل موارد زیر است:

۱. لوگوی اصلی یا Primary Logo، نسخه اصلی لوگوی طراحی شده توسط طراح گرافیک است که عموماً همین نسخه تحویل سفارش‌دهنده یا صاحب کسب‌وکار می‌شود.

۲. نسخه دوم، لوگوی ثانویه یا Secondary Logo است. به فراخور اینکه لوگوی شما عمودی یا افقی است، باید چیدمان دیگر لوگو را باید تحویل سفارش‌دهنده بدهید، یعنی اگر لوگوی طراحی شده افقی است، نسخه عمودی و اگر لوگوی طراحی شده، عمودی است، نسخه افقی لوگو را باید تحویل سفارش‌دهنده یا صاحب کسب‌وکار دهید.

۳. نسخه سوم، زیرنشانه یا Submark است. زیرنشانه، در واقع نسخه ساده شده لوگو است که کاربرد آن در فضاهای مجازی، پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی یا موارد این چنینی که نیاز به ساده‌سازی و اجتناب از پیچیدگی‌ و جزئیات فراوان لوگو است.

۴. نسخه چهارم، عناصر برند یا Brand Elements است. در برخی موارد، نیاز است که طراحان گرافیک، بخش‌هایی از لوگو را انتخاب کنند و از آن به عنوان عناصری از برند که همچنان نشان‌گر هویت آن برند است، استفاده کنند.

این بخش، به نظر طراح گرافیک و لوگوی طراحی شده از منظر شکل‌ها، فرم‌ها و رنگ‌ها بستگی دارد و اگر لوگوی ارائه شده، ظرفیت و پتانسیل ارائه اجزایی به عنوان عناصر برند را داشته باشد، می‌توان این عناصر را به سفارش‌دهنده یا صاحبان کسب‌وکار تحویل داد.

پس اگر بخواهیم خلاصه کنیم، چهار نسخه اصلی در واریاسیون لوگو، شامل لوگوی اصلی یا Primary Logo، لوگوی ثانویه یا Secondary Logo، زیرنشانه یا Submark و همچنین عناصر برند یا Brand Elements است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

روی ستاره‌ها کلیک کنید تا امتیاز ثبت شود!

میانگین امتیاز ۵ / ۵. جمع امتیازها ۱

نخستین فردی باشید که امتیاز می‌دهید!